2024-03-11

Blizny po plastyce powiek

Wielu pacjentów w dojrzałym wieku zmaga się z problemem opadających powiek oraz worków pod oczami. Plastyka powiek stanowi skuteczne rozwiązanie, które umożliwia odzyskanie młodzieńczego wyglądu oraz podnosi jakość życia. Jednak pacjent powinien być świadomy, że zabieg wymaga chirurgicznej ingerencji w tkanki, co wpływa na możliwość pojawienia się blizny. Dowiedz się, jakie działania po plastyce powiek wpływają na proces gojenia i zmniejszają ryzyko trwałych śladów po zabiegu.

Kiedy przeprowadza się plastykę powiek górnych i dolnych?

Plastyka powiek, znana również jako blefaroplastyka, to zabieg chirurgiczny mający na celu poprawę estetyki oraz funkcjonalności powiek górnych i/lub dolnych. Zabieg przeprowadzany jest zarówno z przyczyn estetycznych, jak i medycznych. Główną przyczyną przeprowadzania zabiegu plastyki powiek górnych jest nadmiar skóry na powiekach, który może prowadzić do uczucia ciężkości i zmęczenia oczu, a w niektórych przypadkach nawet do ograniczenia pola widzenia. Blefaroplastyka powiek górnych pozwala na usunięcie nadmiaru skóry i wypadających poduszeczek tłuszczowych, co nie tylko poprawia wygląd, ale również może przyczynić się do poprawy funkcji oka. Ponadto plastyka powiek górnych pozwala na wygładzenie skóry i przywrócenie młodszego wyglądu.

W przypadku powiek dolnych zabieg chirurgiczny umożliwia przede wszystkim usunięcie worków pod oczami, związanych z obecnością przepuklin tłuszczowych. Plastyka powiek dolnych pozwala również zmniejszyć obrzęki, ciemne kręgi, usunąć nadmiar skóry i wygładzić zmarszczki, co powoduje wyraźne odświeżenie i odmłodzenie wyglądu.

Blefaroplastyka wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym i znajduje się w ofercie niektórych klinik, profesjonalnych klinik specjalizujących się przede wszystkim w zabiegach z zakresu medycyny estetycznej.

Blizny po plastyce powiek

Jak wyglądają blizny po plastyce powiek?

Blizny są nieuniknionym efektem zabiegu chirurgicznego związanego z wykonywaniem nacięć skóry. W przypadku plastyki powiek blizny powinny być niemal niewidoczne, co związane jest z miejscem wykonywanych nacięć - naturalne zagięcie skóry na powiece górnej lub, przy operacji powieki dolnej, obszar tuż pod linią rzęs albo wewnętrzna strona powieki.

Bezpośrednio po zdjęciu szwów po zabiegu blefaroplastyki powiek górnych ślady po nacięciach są czerwone i mogą lekko wystawać nad powierzchnię otaczającej skóry. Natomiast blizna powinna znajdować się w załamaniu powieki, co sprawia, że i tak jest mniej widoczna. Z czasem, zwykle w ciągu kilku miesięcy blednie i nie stanowi defektu estetycznego.

W przypadku plastyki powiek dolnych blizny znajdują się poniżej linii rzęs lub wewnątrz powieki. Dlatego nawet świeża blizna jest właściwie niewidoczna.

Jak pielęgnować blizny po plastyce powiek?

Prawidłowa pielęgnacja blizn po operacji powiek jest niezwykle istotna dla osiągnięcia optymalnych wyników estetycznych i minimalizacji widoczności blizn. Proces gojenia wymaga czasu i odpowiedniej pielęgnacji zgodnej z zaleceniami specjalisty. Zazwyczaj dotyczą one:

• nawilżania - stosowanie specjalnych kropli lub maści wspomagających utrzymanie odpowiedniego nawilżenia skóry w okolicy oczu, co jest istotne dla prawidłowego gojenia i zapobiega tworzeniu się zbyt twardej tkanki bliznowatej,
  • stosowania zimnych kompresów - zmniejszających obrzęk,
  • ochrony przed słońcem - ekspozycja na promienie słoneczne może przyczynić się do przebarwień i sprawić, że blizny są bardziej widoczne. Po operacji powiek konieczne jest długotrwałe noszenie okularów przeciwsłonecznych z oraz kremów z filtrem UV,
  • delikatności w obchodzeniu się z bliznami - unikania nadmiernego naciągania skóry podczas nakładania i zmywania makijażu (kiedy jest już dopuszczalny) lub używania produktów do pielęgnacji skóry.

Jak usunąć blizny po plastyce powiek górnych?

W przypadku wystąpienia komplikacji w postaci pogrubienia blizny po zabiegu korekty powiek, istnieje możliwość skorzystania z zabiegów z zakresu medycyny estetycznej w celu poprawy wyglądu skóry. Współpraca z doświadczonym specjalistą pozwala na dobranie odpowiedniej terapii, która przyczyni się do zminimalizowania widoczności nieestetycznych śladów na powiekach.

Jedną z proponowanych metod jest radiofrekwencja mikroigłowa, która łączy w sobie siłę działania mezoterapii i radiofrekwencji. Procedura, trwająca ok. 20-40 minut, wykorzystuje działanie bardzo cienkich igieł i fali radiowej, aby stymulować skórę do regeneracji, m.in. poprzez stymulację syntezy kolagenu.

Alternatywną metodą jest zastosowanie laseroterapii z wykorzystaniem lasera frakcyjnego CO2. Technika polega na precyzyjnym działaniu wiązki energii, która wnika w głąb skóry, powodując podgrzewanie tkanek i odparowanie wody. Efektem jest intensywna regeneracja komórek, co prowadzi do odbudowy struktury skóry i zmniejszenia defektów, w tym blizn pozabiegowych.

Jak zminimalizować ryzyko widoczności blizn po blefaroplastyce?

Aby zminimalizować ryzyko widoczności blizn po plastyce powiek kluczowe jest wykonanie zabiegu w profesjonalnej klinice przez doświadczonego chirurga plastycznego. Ważne jest również postępowanie pacjenta w okresie rekonwalescencji, m.in.:

• ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarza wykonującego zabieg,
  • odbywanie wizyt kontrolnych,
  • ochrona skóry powiek (i wokół oczu) przed słońcem,
  • redukcja zachowań zwiększających ryzyko infekcji (pływanie, korzystanie z publicznego jacuzzi),
  • rezygnacja z nakładania makijażu, palenia tytoniu i spożywania alkoholu.

Właściwa pielęgnacja i opieka pooperacyjna mają wpływ na prawidłowy proces gojenia i bliznowacenia.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące blizn po zabiegu plastyki powiek.

Jak długo widać blizny po plastyce powiek?

Ze względu na umiejscowienie blizny po plastyce powiek są właściwie niewidoczne. Dotyczy to szczególnie powiek dolnych. Ślady na powiekach górnych, widoczne głównie przy zamkniętych oczach, bledną w ciągu kilku miesięcy. Czas trwania procesu zależy od indywidualnych cech pacjenta i jego postępowania w okresie rekonwalescencji.

Co stosować na blizny po korekcie powiek?

W celu dobrania właściwego preparatu do pielęgnacji skóry powiek po zabiegu należy skonsultować się ze specjalistą. Istotne jest utrzymywanie odpowiedniego nawilżenia skóry. Jeśli po okresie rekonwalescencji pacjent jest niezadowolony z efektu ze względu na widoczność śladów po zabiegu, pacjent może skorzystać z zabiegów z zakresu medycyny estetycznej, przede wszystkim takich jak radiofrekwencja mikroigłowa, czy laser frakcyjny.

Czy widoczna blizna po blefaroplastyce wynika z błędu medycznego?

Widoczna blizna po blefaroplastyce niekoniecznie musi wynikać z błędu medycznego. Wiele czynników, w tym indywidualne predyspozycje do gojenia się ran, czy postępowanie pacjenta w okresie rekonwalescencji może wpłynąć na widoczność blizn.

Jak zlikwidować czerwone blizny po plastyce powiek?

Czerwone blizny po plastyce powiek zwykle widoczne są w okresie pooperacyjnym i stopniowo bledną w wyniku procesów regeneracyjnych. Jeśli po kilku miesiącach po zabiegu wciąż są widoczne pacjent może skorzystać z pomocy specjalisty z dziedziny medycyny estetycznej.

Czy można usunąć blizny po blefaroplastyce?

Tak, istnieją metody, które mogą pomóc w redukcji lub usunięciu blizn po blefaroplastyce. Obejmują one m.in. radiofrekwencję mikroigłową, czy terapię laserem frakcyjnym CO2.

Od czego robią się grudki na powiekach po plastyce powiek?

Grudki na powiekach po operacji mogą występować we wczesnym okresie gojenia w miejscu wkłuć igły. Jednak w razie wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem.

Co zwiększa ryzyko przebarwień i widoczności blizny po blefaroplastyce?

Ryzyko przebarwień i widoczności blizny po blefaroplastyce zwiększa przede wszystkim ekspozycja na promieniowanie słoneczne bez odpowiedniej ochrony. Nieprzestrzeganie zaleceń lekarz dotyczacych postępowania w okresie rekonwalescencji może również wpływać na wydłużenie procesu gojenia i zwiększenie widoczności śladów po zabiegu.

Źródła:

Bhattacharjee K. i in., Lower eyelid blepharoplasty: An overview, 2020

Rebowe R.E., Runyan C., Blepharoplasty, 2023

Załęska I., Atta-Motte M., Laseroterapia w redukcji blizn o różnej etiologii – przegląd literatury, 2017

Ruprich M., Radiofrekwencja mikroigłowa, 2020